top of page
Search
  • גלילי זאבי רזו

איך לתכנן תקציב לפני שיפוץ או בנייה?

Updated: May 11, 2020


אז איך מתכננים תקציב ללא חריגות ?

בכל תהליך בנייה, קניית דירה או שיפוץ ישנו סימן שאלה בנוגע כלים שיאפשרו לנו להמנע מחריגה תקציבית ודרכי ההתמודדות האפשריים כדאי להימנע ממנה. ​

האם חריגה תקציבית היא הכרח?

ניהול התקציב דומה לניהול תקציב בחברה או בעסק בו מוגדר תקציב לשיווק, לקניות, לתפעול שוטף וכו'. גם בניהול התקציב והגדרתו עבור הבית שלכם חשוב להגדיר את התקציב לפי נושאים. בהגדרת התקציב הבסיסי חשוב "לרדת לקרקע" ולהבין את מגבלות התקציב למול ה"חלום". הגדרת התקציב חייבת להתבצע בפועל ולא כהגדרה כללית.

התקציב מחולק למספר פרקים עיקריים:

תשלום לרשויות- היתרים, מיסים וכו'. תשלום לבעלי מקצוע- אדריכל, מעצב, פנים,

בעלי מקצוע ביצועיים: מפקח בנייה, קבלנים וכו'.

תשלום עבור קניות לבית – מטבח, גופי תאורה, חומרים וכו'.

רצוי להכין רשימת מגבלות תקציב ובה כל העלויות הצפויות. לאחר שהגדרתם ורשמתם את כל האפשרויות יש לסנן מהרשימה את פריטי התקציב בהתאם למשקל היחסי אותו אתם מייחסים לחשיבות קיום הפריט התקציבי. חלק זה אינדיבידואלי מאד אך משפיע על התקציב באופן משמעותי.

לדוגמא: החלום שלא מוותרים עליו הוא ריצוף יוקרתי. כיצד הוא משפיע על יתר התקציב? בסופו של דבר יש להסכים ולסכום רשימה של כל העלויות. המושפעות מגודל הבית סוג הבנייה ועוד משתנים רבים.

ניתן למצוא דוגמאות לכתבי כמויות באתרי מפקחי בנייה, פשוט חפשו בגוגל "כתב כמויות לבנייה". הרשימות שתכינו יעזרו לכם להתחיל לפעול עם בסיס אותו תפרטו לתוכניות הביצוע שיוכנו ע"י האדריכל או מעצב הפנים שלכם.

 

חשוב להבין את הפוטנציאל ואת התוכניות ולוודא שהן מתאימות לכם

 

בדקו את הפונקציונאליות של כל חלק בתכנון ותשאלו את עצמכם האם היא מתאימה לאורח החיים שלכם היום ובעתיד. כיצד יראה הבית שהתא המשפחתי מתרחב? כמה שנים אתם מתכננים לגור בבית? מה השינויים שתרצו לבצע שהילדים יעזבו את הבית? תכננו בית שיאפשר לכם לבצע שינויים בעתיד בהוצאות מינימאליות. הימנעו מביצוע שינויים בתוכניות לאחר שהתחלתם לבנות. שינויים אלו יביאו לחריגות משמעותיות בתקציב הבנייה, או שתהיו פחות מרוצים מהבית אבל ללא חריגות.

לדוגמא- בדרך כלל המטבח הוא החלק היקר ביותר בבית למ"ר רבוע. ארון מיותר, מיקום לא נכון של אלמנטים במטבח, תכנון אי גדול מידי , קטן מידי, ו/או מיקומו ישפיעו על תקציבכם באופן משמעותי.

איך נמנעים מטעויות של תכנון החלל בבית?

DIY- היכנסו לפורומים, דפי פייסבוק ייעודיים, והעלו את התוכניות. צפו בתגובות של היועצים בפורום והפיקו לקחים. חפשו מידע ברשת, באתרי עיצוב, באתרים של אדריכלים ומעצבי פנים. יותר טוב מכלום, נכון?

או

עבדו עם מקצוענים- התייעצו עם מתכננים מנוסים שיכולים לשפוך אור נוסף על האפשרויות והמגבלות.

בחירת אנשי המקצוע הנכונים יכולה למנוע חריגות תקציב של עשרות אחוזים. וודאו שיש ברשותכם כתב כמויות ברור שיאפשר לכם להציג מכרזים למספר בעלי מקצוע בכל תחום ולבחור את המתאים לכם ביותר. ​

אל תתפשרו על חלוקת ההוצאות להוצאות חובה והוצאות רשות. אומנם "אין דבר יותר קבוע מזמני" אבל דחו קניות שאינן הכרחיות (תנור יקר) וודאו שיש לכם תקציב לקניות הכרחיות (כלים סניטריים, ריצוף) ​

חשוב: לאורך כל התהליך עצרו וסכמו שוב את השינויים הנובעים מהתקציב. בצעו שינויים בתקציב בהתאם לאילוצים השונים. תהליך הבקרה אינו פשוט אבל הוא החשוב ביותר לשמירה על התקציב. בדקו ורישמו את ההוצאה בפועל מול התכנון בכל שלב ובצעו התאמות במידה וחרגתם במודע מהתקציב המוגדר. ​

לדוגמא: בדקו היטב את תעודות המשלוח (במידה ואין מפקח בנייה) את הכמויות של הריצוף הברזל בבנייה, וכו'.

יופי, הצלחתם להגדיר תקציב בנייה מוסכם וברור. שמרו את חלקו כעתודה. 10-15% מהתקציב יהיה כלא היה ולמעשה יהווה גיבוי במידה ובכל זאת תחרגו מהתקציב. שמרתם על מסגרת התקציב? הרווחתם את הכסף שנשמר לעתודה לפינוקים, לבית או לעצמכם לאחר תהליך ארוך שיכול להיות גם מהנה מאד.

בהצלחה.

129 views0 comments
bottom of page